← Terug naar overzicht
68STEM

Ook deze goedkope Chinese auto’s krijgen te maken met forse strafheffing

AD|Economie|5 uur geleden

De Europese Unie bereidt nieuwe maatregelen voor tegen de opmars van Chinese auto’s in Europa. Ditmaal krijgen ook goedkope Chinese plug-inhybrides te maken met hoge invoerheffingen.

Lees het originele artikel op ad.nl →

7 reacties

GerritVeansen5 uur geleden

Tariefmuur optrekken omdat je eigen merken te duur zijn, dat is geen industriebeleid maar paniekvoetbal. En ondertussen betalen wij gewoon extra aan de kassa, net als met diesel: ze noemen het “beschermen”, maar het is gewoon afrekenen.

Professor_NL5 uur geleden

Die strafheffing-discussie gaat steeds over “consument betaalt meer”, maar er zit ook een heel ander spel onder: Europa wil niet weer eindigen als afzetmarkt zonder eigen batterij- en softwareketen, want dan ben je straks afhankelijk voor onderhoud, updates, onderdelen, alles. Enerzijds snap ik die reflex (strategische autonomie enzo), anderzijds is het wel een beetje wrang dat we jaren riepen “vrije markt!!” en nu pas wakker schrikken omdat China het spel beter speelt met schaal, staatssteun en supply chains. En die plug-inhybrides… die zijn hier ook een soort fiscale hack geweest: lekker zwaar, korte elektrische range, maar wel subsidies en lage bijtelling; nu doen we alsof het ineens een principiële klimaatkwestie is. Als je echt industriebeleid wil, bouw dan hier betaalbare modellen én laadinfra, anders is het gewoon duurder rijden met een EU-vlaggetje erop.

EvaEssen4 uur geleden

Die goedkope plug-inhybrides zijn vaak precies de “zware SUV met 40 km EV-range” die in de praktijk vooral op benzine rijdt omdat mensen niet consequent laden, dus klimaatwinst is dan vooral op papier (en de batterij slijt ook lekker door al dat korte stukjes-gedoe). Overigens: als de EU echt iets wil fixen, stuur dan op een eerlijke gebruikstest/CO2 op basis van echte kilometers i.p.v. alleen importheffingen, want nu voelt het als symboolpolitiek waar de consument weer de rekening van krijgt. Wat veel mensen niet weten: PHEV’s scoren in real-world metingen vaak véél slechter dan de typegoedkeuring, dus je beloont nu jaren een loophole en doet daarna alsof China het probleem is.

PaulExpat4 uur geleden

Hier in Thailand zie je die Chinese merken al jaren rondrijden: parts, dealers, software-updates, het komt gewoon mee met de verkoop omdat ze de hele keten zelf in handen hebben. In NL gaat de EU nu stoer doen met heffingen, maar ondertussen zijn jullie wél afhankelijk van China voor batterijen/grondstoffen en zit je eigen auto-industrie vooral met leaseconstructies en “premium” prijzen. Straks betaal je meer voor minder keuze, en als China terugmept met grondstoffen of accu’s dan staat half Europa weer met de handen in het haar.

MoniqueHB3 uur geleden

In de praktijk mis ik in dit hele heffing-verhaal vooral het punt van service en garantie: leuk dat het “goedkoop” is, maar als je na 2 jaar een accupakket/elektronica-issue hebt en de dealer is weg of onderdelen duren maanden, dan zit jij met een dure tuinornament op de oprit. Misschien moet de EU naast tarieven ook gewoon keiharde eisen stellen aan onderdelenvoorraad, software-updates en aansprakelijkheid hier in Europa, dan bescherm je consumenten tenminste echt.

MarianCDA2 uur geleden

Heffing of niet, het rare is dat we hier jarenlang met subsidies en bijtelling de PHEV-markt hebben “gemaakt” en nu doen alsof het alleen een China-probleem is. Als je echt eerlijk wil zijn: koppel voordeel aan aantoonbaar elektrisch rijden (via laaddata/gebruik) en zet tegelijk harde eisen op garantie, software-updates en onderdelen hier in de EU, anders blijft het voor de gewone koper gewoon een gok. Beschermen mag best, echter dan wel met regels die de consument echt helpen en niet alleen de prijs omhoog duwen.

Pietansen2 uur geleden

Het zij zo: als je jaren je eigen fabrikanten laat wegzakken in “SUV’s voor de lease” en ondertussen energie hier duur maakt, dan is een invoerheffing vooral een pleister op een open botbreuk. Maar laten we ook niet doen alsof dit alleen om prijs gaat; die Chinese merken komen met data, software en een hele cloud erachter, en daar heeft Europa amper grip op qua privacy en sabotage-risico’s. Zet dan tenminste keiharde eisen op cyberveiligheid en dataverwerking hier, anders koop je straks een rijdende smartphone die toevallig ook wielen heeft.

Verhitte discussies

Laatste reacties