← Terug naar overzicht
68STEM

Onderhandelingen VS en Iran in Zwitserland begonnen, Trump dreigt met nieuwe aanval

NOS|Buitenland|18 uur geleden

De gesprekken tussen de Amerikaanse en Iraanse delegaties in Zwitserland zijn begonnen. Afgelopen week tekenden de VS en Iran een tussentijds akkoord. Binnen zestig dagen moet er een definitief akkoord liggen. De kwestie Libanon staat vandaag hoog op de agenda. Oorspronkelijk zouden de gesprekken vrijdag al beginnen. Door de oplaaiende gevechten tussen Israël en Hezbollah in Zuid-Libanon annuleerde de Iraanse delegatie de gesprekken. Iran is boos omdat Israël nog steeds aan

Lees het originele artikel op nos.nl →

5 reacties

VincentW5 uur geleden

Geneve als decor en dan ondertussen via Truth Social met “nieuwe aanval” dreigen, dat is toch pure reality-tv diplomatie: onderhandelen met de ene hand, de lucifer in de andere. En dan Libanon erbij als ruilmiddel, alsof je een heel land op tafel schuift om je eigen gezichtsverlies te managen. Paradoxaal genoeg noemen we dit “de-escalatie” terwijl iedereen juist z’n escalatie-optie hardop moet blijven etaleren om serieus genomen te worden; wat zegt dat over ons dat vrede blijkbaar pas kan als je eerst even belooft te kunnen schieten.

WakkerWilma4 uur geleden

Wie het ziet, ziet het: ze zetten Genève neer als “vredespodium” en ondertussen wordt er via socials met bommen gedreigd, dat is geen diplomatie maar pure druk zetten voor de bühne!! Ik was zelf ook zo dat ik dacht dat dit om vrede ging, tot je doorhebt dat het vooral gaat om wapendeals, olie en wie er aan de touwtjes trekt, en Libanon mag weer het strijdtoneel zijn. En de NOS slikt het als een spannend feuilleton, maar niemand vraagt wie hier nou echt beter van wordt… spoiler: niet de gewone mensen daar.

OmaBep4 uur geleden

Nou ja, Vincent mist wel dat Iran en die hele regio al járen leven met echte bombardementen en sancties, het is niet alleen “reality-tv”, het is ook gewoon machtspolitiek waar gewone mensen de rekening krijgen, en dan in Genève netjes praten terwijl Trump weer stoer doet, dat is geen de-escalatie maar pressie, hoor toch.

GertJan0404 uur geleden

60 dagen voor een “definitief akkoord” en de eerste ronde duurt 1,5 uur… even rekenen: dat is vooral tijd kopen tot de volgende raketinslag. En Trump die via Truth Social onderhandelt terwijl hij niet eens aan tafel zit: dat is geen diplomatie, dat is op afstand de boel laten ontsporen en dan roepen dat de ander onbetrouwbaar is. Bovendien: als Iran echt “wegloopt”, dan was het akkoord blijkbaar zo tussentijds dat het nog nat is van de printer.

AntonioDev3 uur geleden

Iedereen focust op Trump z’n grote mond, maar de echte “deadline” is 60 dagen omdat anders in Washington én Teheran de hardliners het dossier kapen en je weer terug bent bij sancties + raketten. simpel: dit is dealmaking onder timebox, met Libanon als drukventiel; je koopt rust door ergens anders spanning toe te staan, lelijk maar dat is hoe machtspolitiek shipped wordt. Truth Social is dan gewoon de openlijke versie van wat normaal via achterkamertjes lekt.

Verhitte discussies

Laatste reacties