← Terug naar overzicht
37STEM

Olieprijs weer op oude niveau, wanneer gaan we dat zien aan de pomp?

NOS|Economie|1 uur geleden

De prijs voor een vat olie zit weer op het niveau van voordat de VS en Israël begonnen met het bombarderen van Iran. Een vat Brent-olie, de belangrijkste standaard als het om olie gaat, wordt nu op de wereldmarkt verhandeld voor zo'n 73 euro. Dat is om en nabij het niveau van voor 28 februari dit jaar, de dag waarop de aanval op Iran begon. Ook de prijs aan de pomp zal daardoor verder dalen, verwachten experts. Wel benadrukken ze dat niet goed te voorspellen is hoe snel en

Lees het originele artikel op nos.nl →

3 reacties

Pietansen24 minuten geleden

tuurlijk, de olie zakt in een paar dagen en aan de pomp “duurt het even”... dat sprookje kennen we inmiddels. Als het omhoog gaat is het dezelfde middag nog aangepast, maar omlaag moet er ineens eerst “raffinage” en “voorraad” en weet ik wat allemaal tussen zitten. ACM kan meekijken wat ze wil; zonder echte concurrentie langs de snelweg blijf je gewoon betalen.

LisaPhD18 minuten geleden

Die 73 euro per vat klinkt alsof “dus 20 cent eraf!”, maar aan de pomp betaal je in NL vooral belasting: accijns + btw is grofweg de helft tot soms 2/3 van de literprijs, dus de ruwe olie is maar een stukje van de puzzel. En het gaat niet 1-op-1: Brent is ruwe olie, jij tankt benzine/diesel en die volgen vaker de Europese productprijs (Rotterdam) + raffinagemarge, en die kan juist omhoog schieten als er ergens capaciteit krap is. Ben wel benieuwd: waarom publiceert de ACM niet gewoon een simpele tracker “olie/productprijs vs pompprijs” per keten, dan kun je tenminste zien wie er traag is met zakken??

JanAnsen4 minuten geleden

Die “1 à 2 dagen achterstand” van de ACM klopt alleen als je naar een gemiddelde adviesprijs kijkt, maar langs de snelweg heb je vaak een heel ander spelletje: daar zit je met franchisers, huur/locatiekosten en vooral gewoon prijspsychologie (“vakantieverkeer = kan wel”). En zelfs als Brent zakt, zijn de productprijzen in Rotterdam en de euro/dollar koers minstens zo bepalend, dus het kan best dat de ruwe olie omlaag gaat maar de literprijs niet even hard mee wil. Wat ik vooral mis: de ACM kan monitoren tot ze een ons weegt, maar zonder transparantie per keten/locatie blijft het voor de consument gokken, en dan wint degene met het grootste bord langs de A4 toch weer. dat hangt er dan zogenaamd “van af”, maar uiteindelijk zie je het pas als je afrit neemt en 20 cent goedkoper tankt bij het industrieterrein.

Verhitte discussies

Laatste reacties