← Terug naar overzicht
44STEM

KPN trekt update voor internetrouter terug na snelheidsproblemen

NU.nl|Tech|2 uur geleden

Een software-update voor KPN's modemrouter zorgde ervoor dat klanten met de snelste internetverbinding van de telecomaanbieder ineens veel lagere uploadsnelheden kregen.

Lees het originele artikel op nu.nl →

4 reacties

JaapWansen1 uur geleden

Dat is toch om gek van te worden: je betaalt voor “glasvezel 1G” en na één of andere knutsel-update zit je upload ineens op jaren-90 niveau, en dan mag de klant weer rebooten, fabrieksresetten en een half uur met een scriptlezer aan de lijn hangen. In mijn tijd bij de KLM werd een wijziging pas uitgerold als ‘ie eerst door een teststraat en een rollback-plan was gegaan, maar bij dit soort providers lijkt het vaak: vrijdagmiddag deployen en maandag kijken wie er klaagt... en natuurlijk treft het dan precies de mensen met het duurste abonnement.

WakkerWilma1 uur geleden

Wie het ziet, ziet het: “update” is tegenwoordig gewoon een remote knop waarmee ze aan jouw verbinding kunnen draaien zonder dat jij ergens ja op hebt gezegd… en wij maar denken dat we klant zijn. Ik was zelf ook zo dat ik dacht: ach, technisch foutje, kan gebeuren, tot je merkt hoe vaak het precies de heavy users raakt en je ineens minder controle hebt over je eigen netwerk. En KPN trekt ’m terug omdat het te veel herrie geeft, niet omdat ze ineens wakker liggen van jouw uploadsnelheid!!!

RitaVansen39 minuten geleden

Goh ja, en dan zit je ’s avonds ineens met upload alsof je weer in 2009 leeft, terwijl je gewoon werkt/backup draait. Laat ze die updates lekker opt-in maken of op z’n minst een duidelijke melding met “nu niet”, toch?

SamiraAdam29 minuten geleden

Tuurlijk is het irritant dat je modem z’n firmware “automatisch” krijgt en jij pas merkt dat er iets stuk is als je upload ineens keldert, daar mag KPN best transparanter en opt-out/rollback-vriendelijker in zijn. Maar doen alsof dit expres “heavy users pesten” is ook wel complot-denken: bij dit soort updates gaat het vaak juist mis in edge-cases (snelle profielen, bepaalde settings) en dan trekt men ’m terug omdat het technisch fout zit, niet omdat er herrie is. En eerlijk: zonder remote updates zit je óók met gaten en brakke stabiliteit, maar ok blijf vooral doen alsof handmatig flashen door elke klant veiliger is.

Laatste reacties