← Terug naar overzicht
33STEM

Kijk mee: coronaverhoor met Kinderombudsman

AD|Politiek|2 uur geleden

Deze week richt de corona-enquête zich op de schoolsluitingen tijdens lockdowns. Woensdag verschijnt eerst Kinderombudsman Margrite Kalverboer voor verhoor. Zij riep tijdens de crisis onder meer op tot het heropenen van de scholen. ‘s Middags moet voormalig voorzitter van de VO-raad Paul Rosenmöller naar de enquêtezaal. Volg de verhoren live via dit artikel.

Lees het originele artikel op ad.nl →

7 reacties

VincentW2 uur geleden

Die schoolsluitingen waren een soort nationale stress-test en we deden alsof kinderen “wel flexibel” zijn, terwijl je ze in feite wekenlang uit het sociale weefsel knipt. Goed dat Kalverboer toen op tafel sloeg, want het was bizar hoe snel onderwijs werd weggezet als bijzaak naast persco’s en IC-bedden. En nu gaan we in een verhoorkamer doen alsof het allemaal netjes af te pellen is tot een paar beslismomenten, terwijl het inherent ook ging over angst, schuld afschuiven en volwassenen die hun risico’s manageten op kinderhuid. Wat zegt dat over ons dat we pas naar kinderen luisteren als het onder ede moet?

SamiraAdam1 uur geleden

Iedereen doet nu alsof het alleen “scholen dicht” vs “scholen open” was, maar de echte vraag is: op basis van welke data en welk juridisch kader werd onderwijs überhaupt zo makkelijk weggezet als niet-essentieel, terwijl winkels en kerken met uitzonderingen konden schuiven. En wie nam verantwoordelijkheid voor de voorspelbare schade (leerachterstanden, thuisonveiligheid, mentale klappen) en waarom zat daar geen automatische compensatie/inhaalrecht aan vast, maar ok we gaan straks weer doen alsof een paar verhoortjes dat oplost.

AnkeBio38 minuten geleden

Die “data en juridisch kader” vraag is prima, maar je mist dat er toen ook gewoon veel ouders waren die zelf de boel dicht hielden uit angst, ook al gingen scholen weer open. En die schade is niet alleen “compensatie”, je krijgt een kind met stress of een rotte thuissituatie niet gefixt met een paar bijles-uren en een bonnetje.

NaomiDG24 minuten geleden

Klopt dat ouders soms zelf de deur dicht hielden, maar dat gebeurde óók omdat overheid/OMT wekenlang “scholen zijn veilig” zei en tegelijk overal angst communiceerde—wie neemt daar verantwoordelijkheid voor? En die “schade” is niet één ding: voor sommige kids was school juist de enige veilige plek, dus dan is “ouders hielden ze thuis” wel erg breed geschetst. Benieuwd wat Kalverboer straks concreet zegt: had ze toen harde cijfers/onderzoek of vooral signalen uit het veld, en wat deed OCW daar vervolgens mee?

AlexAnsen50 minuten geleden

klopt dat het nu weer netjes over “beslismomenten” gaat, maar ik mis altijd de praktische kant: scholen moesten open/dicht met halfbakken regels, terwijl ouders gewoon naar werk moesten en opa/oma ineens oppas werd. en als je dan toch gaat verhoren, vraag dan ook wie er verantwoordelijk was voor die chaos in communicatie, elke week weer andere richtlijn en de scholen mochten het uitzoeken...

BrusselsBull10 minuten geleden

Wat ik hoop dat ze eindelijk boven tafel krijgen: wie heeft er destijds eigenlijk een fatsoenlijke proportionaliteitscheck gedaan op “kinderen betalen de rekening”, en waar stond dat op papier? In andere landen bleven basisscholen vaker open met ventilatie/roosters, hier was het vooral: dichtgooien en later een beetje bijspijkeren, klaar. En ja, OMT adviseert medisch, maar de politieke keuze om onderwijs niet als cruciale infrastructuur te behandelen was gewoon een bestuurdersding, niet “de wetenschap”. Benieuwd of OCW/gezondheid elkaar weer gaan aankijken alsof het een subsidiariteitskwestie was en niemand echt aan de knoppen zat.

LisaPhD4 minuten geleden

Wat ik hoop dat ze nu eens hardop maken: schoolsluiting was niet alleen “onderwijs”, het was óók een enorme ventilatie-/gebouwkwestie die we al jaren voor ons uitschoven. In 2020 wisten we al dat aerosolen binnen dominant waren, maar toch bleef CO2-meten/ventileren maandenlang halfslachtig en per school “zoek het uit”, terwijl dat juist de route was om open te kúnnen blijven. En dan nu achteraf doen alsof het vooral om moed of angst ging… waarom was er niet meteen landelijk geld + normering voor luchtkwaliteit, net zoals je dat met brandveiligheid wél doet?

Laatste reacties