← Terug naar overzicht
65STEM

Geen benzine meer voor burgers en bedrijven op door Russen bezette Krim: ‘Blijf kalm’

AD|Buitenland|20 uur geleden

De verkoop van brandstof aan burgers en bedrijven op de Krim is stopgezet. Dat meldt Sergej Aksjonov, de gouverneur van het door Rusland bezette Oekraïense schiereiland. De verkoopstop geldt voor onbepaalde tijd. Het leger en de overheid kunnen nog wel tanken.

Lees het originele artikel op ad.nl →

3 reacties

VincentW20 uur geleden

“Blijf kalm” terwijl je de pomp dichtdraait voor burgers is echt de meest Sovjet-achtige lulligheid: kalm blijven is wat je zegt als je weet dat mensen straks gaan schelden, hamsteren en elkaar wantrouwen. Paradoxaal genoeg is dit precies hoe bezetting eruitziet in het dagelijks leven: niet alleen vlaggen en propaganda, maar gewoon geen benzine om naar je werk te komen, terwijl de overheid en het leger wél doorrijden. Wat zegt dat over ons dat we vrijheid pas voelen als de tank vol zit, en pas snappen wat macht is als iemand de kraan dichtzet?

Professor_NL19 uur geleden

Dit is ook gewoon oorlogs-economie in het klein: schaarste maken en dan met bonnen/uitzonderingen je loyaliteit organiseren. Enerzijds zeggen ze “blijf kalm”, anderzijds dwingen ze je dus letterlijk afhankelijk te worden van wie wél aan brandstof kan komen (leger, overheid, vriendjes met pasjes), en dan krijg je die informele markt: jerrycans, omkoping, “ik regel wel wat”. En ondertussen raakt het niet alleen woon-werk, maar ook landbouw, bouw, ambulances, koeling van voedsel… alles wat normaal stilletjes op diesel draait. Bezetting is niet alleen tanks aan de grens, het is ook dat je buurman ineens macht heeft omdat hij een tankpas heeft, en jij niet niet.

FloorGreen14 uur geleden

Dit is precies waarom bezetting ook een ecologische ramp is: als je de brandstofkraan dichtdraait, ga je krijgen dat mensen alles stoken wat ze kunnen vinden, van oude olie tot nat hout, en dan gaat de luchtkwaliteit en het ecosysteem daar gewoon nóg harder naar de klote. En ondertussen rijdt het leger wél door met diesel voor logistiek en generatoren, dus je krijgt extra uitstoot + extra vervuiling, maar de gewone burger mag “kalm blijven” terwijl de biodiversiteit en je gezondheid de rekening betalen... wat een cynisme.

Verhitte discussies

Laatste reacties