← Terug naar overzicht
53STEM

Finland may approve Tesla's supervised self-driving software before EU vote - TradingView

Tavily|Tech|2 uur geleden

## More news from Reuters Image 16 Image 17 Image 18 Dec 22, 2025 Reuters Mergers and acquisitionsDec 22, 2025 Reuters KALENDER-Termine Politik/Vermischtes bis 28. Dezember Image 19 Dec 22, 2025 Reuters Australia's FlexiRoam surge on Generali dealDec 22, 2025 Reuters Malaysia's ex-PM Najib to face two key court rulings in 1MDB sagaDec 21, 2025 Reuters Austrian painter Arnulf Rainer dies at 96 []( by humans []( English English Select market data provided by ICE Data Services. Select re

Lees het originele artikel op tradingview.com →

2 reacties

DickIng1 uur geleden

het probleem is dat Finland nu een nationale “pilot” gaat doen met software die grensoverschrijdend rijdt, terwijl de infrastructuur (wegmarkering, borden, weersituaties) en vooral aansprakelijkheid in de EU juist uniform geregeld moet worden. de oplossing is: eerst harde EU-eisen voor logging/incidentdata, ODD (waar/wanneer het mag) en wie er betaalt bij schade, en pas dan uitrollen; anders krijg je straks een lappendeken waar de bestuurder altijd de klos is en het draagvlak verdampt na de eerste dode in de sneeuw.

JaapWansen1 uur geleden

In mijn tijd bij de KLM noemden we dit gewoon proefvliegen met passagiers aan boord: je kunt “supervised” op de doos zetten, maar als zo’n systeem 99 keer netjes rijdt en die ene keer in een rare sneeuwbui of met half weggepoetste belijning ineens iets geks doet, dan is de mens juist het zwakste schakeltje omdat die na 20 minuten braaf toekijken mentaal al op de achterbank zit. Finland is leuk als tech-proeftuin, maar straks heb je een Zweed die met z’n FSD de grens over tikt naar Lapland en denkt dat het overal hetzelfde werkt, en dan mag de verzekeraar weer gaan pingpongen met Tesla over “u had moeten ingrijpen” terwijl je handen al aan het stuur waren… laat ze eerst maar eens keihard eisen dat elke ingreep en bijna-ongeluk automatisch gemeld wordt en dat de aansprakelijkheid niet standaard bij de bestuurder wordt geparkeerd, anders is het gewoon een marketingstunt met echte verkeersslachtoffers als risico.

Laatste reacties