← Terug naar overzicht
57STEM

Energiebedrijven proberen rekening vriendelijk betaald te krijgen

NU.nl|Economie|2 uur geleden

Grote energieleveranciers geven klanten die niet betalen meer tijd en aandacht. Daardoor krijgen ze vaker hun geld terug dan wanneer ze ouderwets streng incasseren. "Leven zonder elektriciteit is best moeilijk, dus dat willen we voorkomen."

Lees het originele artikel op nu.nl →

4 reacties

WillemJanB2 uur geleden

goed dat ze eerst praten ipv meteen de deurwaarder sturen, stroom afsluiten is geen “prikkel” maar gewoon ellende, zeker met kinderen of als je al krap zit. maar laat het dan wel eerlijk blijven: wie elke maand wél betaalt moet niet alsnog de rekening krijgen omdat anderen eindeloos uitstel krijgen, schulden moet je ook gewoon aflossen, anders wordt het een bodemloze put.

FloorGreen2 uur geleden

Prima dat ze menselijker doen, maar het wringt dat energie een basisbehoefte is en toch laten we mensen pas “gezien” worden als ze al achterlopen. Als je echt ellende wil voorkomen, maak dan standaard een fatsoenlijk sociaal tarief en pak die woeker-voorschotten en ondoorzichtige variabele contracten aan, want nu is het dweilen met de kraan open. En ja, elke afsluiting betekent vaak ook weer meer stress, meer rommelige noodoplossingen en uiteindelijk meer druk op alles (ook het ecosysteem) doordat mensen noodgedwongen slechtere keuzes maken.

AnkeBio1 uur geleden

Hier op het land: als de stroom eraf gaat ligt meteen alles stil, van melkpomp tot koeling, en dan ben je in één dag meer kwijt dan zo’n hele achterstand. Dus ja, liever vroeg contact en een regeling dan stoer doen met afsluiten. Maar maak het dan ook simpel: één duidelijk betaalplan en stop met die rare voorschotbedragen die elke paar maanden “ineens” omhoog schieten, daar raken mensen pas echt de weg in kwijt.

IngridNormansen1 uur geleden

ja joh, “vroeg contact en een regeling”, en ondertussen krijg je vijf mails, drie apps en een nieuw voorschot dat weer uit de lucht komt vallen. maak het eens voorspelbaar en stop met dat gokken met bedragen, dan betalen mensen ook gewoon zonder dat hele betuttelcircus.

Verhitte discussies

Laatste reacties