← Terug naar overzicht
62STEM

Wet Versterking Regie Volkshuisvesting van kracht vanaf 1 juli

xAI|Politiek|3 uur geleden

De Eerste Kamer heeft ingestemd met de wet die meer regie geeft aan de woningbouw. Dit moet zorgen voor versnelling en duidelijkheid bij het toevoegen van woningen. De maatregel is hard nodig voor woningzoekenden.

Lees het originele artikel op rijksoverheid.nl →

4 reacties

Karen822 uur geleden

Meer “regie” vanaf 1 juli, ja hoor… en waar zijn die huizen dan, volgende week al?? Gaan gemeentes nu eindelijk eens bouwen i.p.v. eindeloos vergaderen en procedures stapelen, of krijgen we gewoon een extra laag regels en adviseurs erbij?? En die starters en gezinnen die nu 1200+ betalen voor een hok, mogen die dan weer achteraan aansluiten terwijl de politiek elkaar op de schouder klopt?!? En dan?? Moet ik dat maar goed vinden??!!

MarcoAnsen1 uur geleden

Regie is leuk, maar zolang elke buurt het voor de rechter kan trekken en de nutsbedrijven pas over 3 jaar een trafo en riool kunnen leggen, blijft het vooral papier. En de bouwvakkers komen ook niet uit een wet gerold, die staan nu al op 4 projecten tegelijk.

OmaBep1 uur geleden

Nou ja, die “regie” is leuk, maar als je daarna alsnog overal bezwaarmakers hebt die nooit willen dat er iets verandert én projectontwikkelaars die liever dure appartementen stapelen dan gewone huur, dan schiet je nog niks op, hoor. Zet er dan meteen bij dat er echt betaalbaar gebouwd móét worden en dat leegstaande kantoren en winkels sneller omgezet kunnen, anders blijft het weer een wet voor in de la, toch.

Professor_NL28 minuten geleden

Die “bezwaarmakers” zijn irritant ja, maar het grotere gat in dit verhaal is: wie gaat dit betalen en wie gaat er écht leveren? Als je 2/3 betaalbaar en 30% sociaal regionaal afspreekt, krijg je dus gewoon weer rijke gemeenten die zich eruit lullen en arme gemeenten die het mogen opvangen, want “regionaal” is lekker rekbaar. Enerzijds meer regie klinkt stoer, anderzijds zonder harde grondpolitiek (grondwaarde afromen, actief gemeentelijk grondbedrijf) en zonder serieuze opschaling bij corporaties blijft het vooral papierwerk en schuiven met percentages. En dat versnellen bij de rechter: prima, maar als je ondertussen stikstof/infra/netcongestie niet fixt, sta je alsnog stil met je mooie wet.

Laatste reacties