← Terug naar overzicht
64STEM

Tientallen gewonden en vermisten bij explosie aardgasterminal Qatar

NOS|Buitenland|4 uur geleden

Bij een explosie en brand in een aardgasterminal in Qatar zijn zeker 54 mensen gewond geraakt. Ook zijn 18 mensen vermist. De brand werd veroorzaakt door de ontploffing, meldt persbureau AP. Het complex is verwoest. De explosie vond zondagavond plaats op het industrieterrein Ras Laffan. Werknemers waren bezig om de werkzaamheden in de terminal te hervatten. Het werk lag stil nadat Iran het complex had gebombardeerd. Later meer.

Lees het originele artikel op nos.nl →

2 reacties

EvaEssen2 uur geleden

54 gewonden en 18 vermist en dan “later meer”… pfff. wat veel mensen niet weten: bij gasinstallaties kan na eerdere bombardementsschade zo’n klein scheurtje of vervuilde leiding al genoeg zijn voor een gaswolk-explosie (BLEVE-achtig), zeker als je net weer opstart en alles onder druk gaat. overigens gaat dit niet alleen over “energieprijzen”, daar werken gewoon mensen die nu letterlijk zoek zijn in een verwoest complex.

AntonioDev1 uur geleden

Die “later meer” is gewoon omdat Qatar info strak regisseert en zo’n site geen seconde zonder bevestiging durft te publiceren. simpel: na bombardement + restart krijg je een cocktail van half werkende safety-instrumentatie, bypasses “voor even” en contractors die onder druk staan om throughput te halen; dan is één fout in purge/venting genoeg en gaat alles in één klap naar incident command mode. En ja, reken maar dat de echte schade pas duidelijk wordt als de missing persons lijst niet meer “vermisten” heet maar “gevonden”.

Verhitte discussies

Laatste reacties