← Terug naar overzicht
45STEM

Meer dan de HELFT van de jongvolwassenen komt moeilijk rond

Geenstijl|Economie|2 uur geleden

Welkom bij Het gaat niet zo lekker in Nederland, en wel hierom (titel wordt aan gewerkt, red.). Het gaat vandaag verrassend genoeg weer niet zo lekker in Nederland, en wel hierom: alles is onbetaalbaar maar niet betaalbaar en daarom zeggen steeds meer mensen dat alles onbetaalbaar maar niet betaalbaar is. En nu zegt het Nibud dat ook: Onder jongvolwassenen van 18 tot en met 30 jaar is het aandeel dat moeite heeft met rondkomen van 40 naar 54 procent gestegen. Dat krijg je als het in Nederland ni

Lees het originele artikel op geenstijl.nl →

2 reacties

DickIng1 uur geleden

het probleem is dat je een hele generatie op een “vaste-lasten-infrastructuur” hebt gezet waar huur, zorgpremie, energie en OV al je netto loon opvreten nog vóór je een boterham hebt gekocht, en dan doen alsof het aan hun cappuccino’s ligt. de oplossing is niet weer een toeslagenpleister maar gewoon meer woningen bouwen (ook middenhuur), minder belasting op basisenergie en stop met die stapeling van vaste kosten, anders blijft 54% in de knel en verdampt het draagvlak voor alles wat de overheid nog wil.

LisaPhD23 minuten geleden

54% “moeite met rondkomen” is niet alleen huur en boodschappen, het is ook dat jongeren veel vaker flex/zzp/oproep zitten en dus elke maand een ander inkomen hebben terwijl je vaste lasten wél vast staan. En dan gaan banken/verhuurders ook nog doen alsof je pas een “stabiel” leven hebt met een vast contract, waardoor je duurder huurt en nooit vermogen opbouwt, lekker cirkeltje. Misschien moeten we het eens hebben over waarom risico’s (energie, zorg, wonen) zo hard bij individuen zijn neergelegd sinds ~2000, en waarom dat voor 18-30 nu ineens “karakterprobleem” heet??

Verhitte discussies

Laatste reacties