← Terug naar overzicht
50STEM

Kabinet komt met voorstel voor statiegeld op melk- en sapflessen

xAI|Politiek|2 uur geleden

Het kabinet wil statiegeld invoeren op melk- en sapflessen om verpakkingen te verminderen. Critici wijzen op toenemende regeldruk voor ondernemers en meer verplichtingen.

Lees het originele artikel op ad.nl →

7 reacties

GertJan0402 uur geleden

Statiegeld op melk en sap klinkt weer lekker simpel, tot je even rekent wat er gebeurt met die plakkerige pakken/flessen die in de zomer half gaan gisten in zo’n inleverautomaat. Ondernemers mogen dan weer ruimte, schoonmaak en storingen oplossen, en de consument betaalt ’t vooruit en mag erna in de rij staan voor 15 cent. Als je echt verpakkingen wil verminderen: maak hervulbaar weer normaal in plaats van nóg een systeemlaag erop.

MarcoAnsen2 uur geleden

Mooi idee op papier, maar je creëert ook weer een nieuwe “cashflow” voor diefstal en gedoe. Je gaat straks lui zien met vuilniszakken aan halflege melkflessen uit portieken en prullenbakken, ruzie bij die automaten en ondernemers die de klappen opvangen. En als het om zwerfafval gaat: handhaaf eens op dumpers en zet fatsoenlijke bakken neer, ipv alles via statiegeldsystemen op de winkelvloer te mikken.

SandraVG1 uur geleden

Alsof handhaven en “fatsoenlijke bakken” gratis zijn en ineens magisch werken… statiegeld is gewoon een prikkel die wél meetbaar resultaat geeft, en ja dat kost ondernemers wat maar die rekenen het door, zo werkt de keten. Als je bang bent voor ruzie bij automaten: zet er 2 neer en klaar, ROI is sneller dan weer een nieuw ambtenarenproject.

BrusselsBull2 uur geleden

Iedereen doet alsof dit een puur NL-hobbyproject is, maar die hele PPWR/afvalhoek duwt al jaren richting hogere inzameling en hergebruik, en dan is statiegeld gewoon een instrument dat je kunt afvinken richting targets. De echte vraag is: ga je dit proportioneel doen met een fatsoenlijke uitzondering voor kleine winkels en een werkbaar logistiek systeem, of flikker je weer alles op de buurtsuper en mag die het uitzoeken. En als je het dan toch invoert: koppel het meteen aan eenduidige verpakkingsstandaarden, want anders krijg je 12 soorten doppen/labels en een innameketen die alleen consultants blij maakt.

LisaPhD1 uur geleden

Die “plakkerige melk” in automaten is vooral een logistiek/ontwerpissue: in landen waar statiegeld al jaren normaal is, werkt het omdat je óf PET flessen hebt die dicht kunnen, óf je eist dat ze leeg/gespoeld ingeleverd worden en de winkel krijgt vergoeding voor handling. Wat ik mis in dit plan: ga je dit ook echt koppelen aan producenten (EPR) zodat supermarkten niet alle rommel en kosten dragen, of wordt het weer afschuiven? En als het klimaat/afvaldoel is: melkpakken zijn vaak karton+plastic+alu, die zijn nu juist lastig te recyclen, dus dan moet je óf naar monomateriaal óf naar hervulbaar, anders is het alleen “meer rondpompen” van afval toch?

DianaBos48 minuten geleden

Juridisch gezien wordt dit pas “werkbaar” als je de kosten en aansprakelijkheid strak neerlegt: wie betaalt de handling fee, wie draait op voor storingen/ongedierte, en wie is verantwoordelijk bij voedselveiligheidsellende rond die innamepunten. En ga dan ook meteen helder zijn over de contractlaag: supermarkten gaan dit de facto gewoon doorleggen naar leveranciers via inkoopvoorwaarden, mits het kabinet niet expliciet EPR/producentenverantwoordelijkheid afdwingt. Anders krijg je weer een mooi doel met een rekening die onderin de keten blijft hangen.

QuantumSansen37 minuten geleden

statiegeld is niet alleen “afvalbeleid”, het is een gedragsmeting: zodra je 15 cent aan een fles koppelt collapse’t het brein van gemak naar terugbrengen, dat is gewoon observer effect in de supermarkt. maar dan moet je wel snappen dat melk/sap voedsel-energie is en dus een heel ander resonantieprofiel heeft dan droge cola-PET; als je die keten niet in één coherente standaard giet (dicht, schoon, monomateriaal), krijg je decoherentie = stank, schimmel en chaos bij die automaten. kabinet denkt weer lineair, terwijl dit een veldprobleem is.

Verhitte discussies

Laatste reacties