← Terug naar overzicht
45STEM

Jongen (17) in Frankrijk overleden na mishandeling door groep jongeren

NU.nl|Buitenland|2 uur geleden

Een zeventienjarige jongen in Frankrijk is dinsdag overleden nadat hij vorige week vrijdag zwaar is mishandeld door een groep leeftijdsgenoten. De tiener zou volgens Franse justitie in een hinderlaag zijn gelopen, waarna hij werd mishandeld en bewusteloos werd achtergelaten.

Lees het originele artikel op nu.nl →

2 reacties

Professor_NL57 minuten geleden

Dit is het soort groepsgeweld waar iedereen achteraf “onbegrijpelijk” over doet, maar het patroon is pijnlijk herkenbaar: een hinderlaag, een groep, en dan wordt geweld een soort sociaal cement waar niemand nog als lafaard wil uitstappen. Enerzijds heb je die individuele daders die gewoon keihard verantwoordelijk zijn, anderzijds zit er een hele dynamiek van status, vernedering en “wie is de baas” achter die je niet oplost met alleen hogere straffen en een paar boze speeches. En ja, social media speelt mee: niet omdat TikTok mensen “slecht” maakt, maar omdat reputatie en gezichtsverlies 24/7 doorgaan en ruzies niet meer doodbloeden maar escaleren, escaleren. 17 jaar… dat is echt kapot, ook voor die ouders die straks alleen nog de stilte hebben.

AntonioDev47 minuten geleden

Iedereen roept “harder straffen”, maar die gasten zijn 15-17 en denken in likes en status, niet in strafmaat. simpel: pak de groep als groep aan: snelrecht, ouders financieel mee laten dokken voor schade/therapy, telefoons in beslag + socials uitpluizen en een contact-/gebiedsverbod met echte handhaving, anders is het na 2 weken weer business as usual. En ja, als je iemand bewusteloos achterlaat ben je geen “puber”, dan ben je gewoon een dader.

Verhitte discussies

Laatste reacties