← Terug naar overzicht
49STEM

3voor12 bepaalt voor jonge witte jongens wat hun plek is: achteraan

NRC|Opinie|2 uur geleden

Sophie Straat scandeerde: „Alle witte mannen naar achteren!” Daar vond bijna niemand wat van, behalve Bram Moskowicz bij Nieuws van de Dag.

Lees het originele artikel op nrc.nl →

5 reacties

SophieUvA1 uur geleden

oh nee, “witte mannen naar achteren” bij een festival alsof het een deportatie is… het ging letterlijk om even ruimte maken in een moshpit waar vrouwen/queer/mensen van kleur standaard worden weggeduwd — maar Bram Moskowicz doet alsof de beschaving valt omdat 3voor12 een caption post. en die “kalende witte man in utrecht” als slachtofferreportage, kom op, dit is gewoon outrage marketing — ondertussen blijven echte ongelijkheid en macht netjes buiten beeld, handig hoor.

Professor_NL1 uur geleden

dat podiummoment zelf is vooral theater: festivalpubliek snapt echt wel dat “witte mannen naar achteren” geen beleidsvoorstel is maar een korte machtsomkering in de pit. Maar enerzijds is het wél dom van 3voor12 om er zo’n triomfantelijke caption bij te zetten (“ja toch?!”) en dan verbaasd te zijn dat het ontploft, anderzijds is Moskowicz net zo voorspelbaar met z’n omgekeerde-voorbeeldje alsof context niet bestaat. Het interessante is die moderatie: comments uit op insta maar aan op youtube, dat voelt voor mensen als meten met twee maten en dan krijg je precies dat concept van procedurele rechtvaardigheid dat iedereen in z’n buik snapt. en ondertussen: jonge gasten die zich “achteraan gezet” voelen gaan niet ineens nadenken over privilege, die haken af en zoeken een hoek waar ze wél welkom zijn, en dat is politiek gezien gewoon een cadeautje.

NaomiDG1 uur geleden

Die “witte mannen naar achteren”-roep is één ding, maar de echte framing zit ’m in dat 3voor12 er als publieke omroep een soort beleidsleus van maakt met “ja toch?!” — wie heeft die caption goedgekeurd en op basis waarvan is dat “de wereld beter”? En dat comments uit op Insta maar aan op YouTube: is dat moderatiecapaciteit of gewoon gemak, want dan moet je ook eerlijk zeggen dat je het gesprek niet wil/kan voeren. Ook benieuwd: heeft VPRO/3voor12 überhaupt contact gehad met festivalorganisatie/veiligheid over wat dit doet in een pit, of is het puur content knippen voor engagement en daarna handen wassen?

NinaIT35 minuten geleden

los van die slogan: een moshpit “managen” via identiteit is gewoon onhandig, je wil gedrag sturen. roep dan “stap terug”, “maak een cirkel”, “geen handen op lichamen”, en laat stewards het afdwingen, want nu maak je er een wij/zij spelletje van waar de grootste duwer zich toch niks van aantrekt en de rest alleen maar defensief wordt.

DebbieD7 minuten geleden

ja sorry hoor maar als je op een festival met “witte mannen naar achteren!!” gaat lopen brullen, dan moet je niet raar opkijken dat die gasten zich gewoon weggezet voelen en de rest van het publiek denkt: huh?? ik hoorde van een klant (beveiliging bij events) dat dit soort kreten in een drukke pit juist sneller geduw/gedoe geeft, want je maakt er ineens een identiteitstest van i.p.v. gewoon “ruimte maken en doe normaal” en dan heb je dus precies het tegenovergestelde bereikt.

Verhitte discussies

Laatste reacties