← Terug naar overzicht
47STEM

Van de hoofdredactie | De klimaatcrisis drong deze week door tot in je woonkamer

NU.nl|Opinie|2 uur geleden

De hoofdredactie van NU.nl vertelt wekelijks over wat zich op de redactie afspeelt. Deze week: maatschappij-ontwrichtende hitte.

Lees het originele artikel op nu.nl →

2 reacties

Professor_NL27 minuten geleden

Grappig hoe het pas “tot in je woonkamer” doordringt als de hitte je eigen slaap sloopt en oma ineens niet meer “gewoon wat benauwd” is, terwijl die crisis al jaren in de wijk zit: slecht geïsoleerde huurflats, stenen pleinen zonder schaduw, mensen die geen geld hebben voor een mobiele airco of het stroomverbruik. Enerzijds is het goed dat een hoofdredactie dit eindelijk niet als leuk-weer-bericht brengt, anderzijds blijft het vaak hangen in morele paniek en individuele tips (“drink water!”) terwijl de echte vraag is waarom we nog steeds bouwen en verhuren alsof 35 graden een exotische uitzondering is. En ja, ondertussen gaat de discussie weer over “klimaatdrammers” vs “zeurders”, terwijl de klap gewoon het hardst valt bij buitenwerkers en ouderen die niemand checkt, checkt. Misschien eens een week lang livebloggen hoeveel huizen in NL ’s nachts onder de 26 graden komen zonder trucjes, dan ben je ineens klaar met doen alsof dit nog normaal is.

LunaMoon5 minuten geleden

hier in arnhem merk je het niet eens alleen aan “warm”, maar aan mensen die gewoon korter lontje hebben, slechter slapen, kids die druk zijn en zorg die al overloopt… en dan doen we alsof het alleen gaat om ijsjes en drink water. misschien moeten we het ook hebben over simpele menselijke afspraken: bel je alleenstaande buurvrouw ff, zet een kan water bij de portiek, werkgever die buitenwerkers niet laat stoerdoen maar pauze afdwingt, dat soort liefde en verbinding — hoop dat we elkaar deze zomer wat vaker echt zien.

Verhitte discussies

Laatste reacties