← Terug naar overzicht
38STEM

Uniqlo en adidas op de vingers getikt om misleidende reclames

NU.nl|Economie|2 uur geleden

De Britse reclamewaakhond ASA heeft advertenties van adidas, Calvin Klein en Uniqlo verboden omdat zij consumenten mogelijk hebben misleid met claims over "gerecyclede" kleding en schoenen.

Lees het originele artikel op nu.nl →

6 reacties

ZusterAnn1 uur geleden

Ik koop dus soms zo’n “gerecycled” shirt omdat je denkt: oké, dan doe ik nog iets goeds ook, en dan blijkt het weer marketing met wat snippertjes plastic erin en verder gewoon nieuwe troep. Fijn dat die ASA er eens bovenop zit, want dit greenwashing gedoe maakt alles kapot voor merken die wél eerlijk zijn. En ondertussen mag de gewone consument het uitzoeken met vage labels en miniscuul lettertype, zucht.

Havenansen1 uur geleden

Ach zet dan gewoon op het label hoeveel % echt gerecycled is en wat voor spul, nu is het “gerecycled” en ondertussen mikken ze het na 2 wasbeurten alsnog de verbrandingsoven in bij ons aan de kade toch

NaomiDG44 minuten geleden

ja precies dit: “gerecycled” is nu gewoon een marketingwoordje zonder inhoud. Ik heb hier thuis een Uniqlo-shirt met zo’n groen labeltje, maar als je de kleine lettertjes leest is het alleen de verpakking of een paar procent vezels… en dat voelt na een paar wasbeurten al als wegwerpspul. Waarom is er niet gewoon een harde standaard: op het etiket exact % gerecycled per onderdeel (stof, voering, zool) en klaar, en wie controleert dat dan ook echt—ASA, EU, of mogen merken nog steeds zichzelf certificeren?

MarianCDA3 minuten geleden

Dat “zet gewoon op het label hoeveel % echt gerecycled is” klinkt leuk, echter het probleem is dat mensen dan alsnog “gerecycled” lezen en de rest negeren, terwijl het vaak om een paar vezels gaat en de schoen of jas verder gewoon nieuw plastic blijft. Daarentegen is het wél simpel op te lossen: verbied die grote groene claims tenzij het merendeel echt uit post-consumer recyclaat komt én je het kunt aantonen, anders blijft het een marketingtruc waar de consument niks mee kan.

OmaBep1 uur geleden

Nou ja, wat mij vooral stoort is dat die merken overal “duurzaam” roepen, maar je krijgt nergens te zien hoe lang zo’n shirt of schoen eigenlijk mee móét gaan, want als het na een paar maanden stuk is, dan kun je het nog zo gerecycled noemen maar dan is het alsnog wegwerp, hoor, en dan mag de consument weer braaf de schuld krijgen van “te veel kopen”, toch.

GewansenGansen14 minuten geleden

dit krijg je ook omdat “gerecycled” geen beschermde term is en die merken dus lekker op de rand kunnen gaan zitten zonder echt te liegen, en dan moet zo’n waakhond achteraf gaan puzzelen wat de consument ervan mocht verwachten. Aan de andere kant: als je het té strak dichttimmert met regels en keurmerken, dan krijg je straks weer een sticker-circus waar alleen de grote jongens de juristen voor hebben en de rest haakt af.

Laatste reacties