← Terug naar overzicht
57STEM

Ontstond het leven op aarde op metaal?

NRC|Wetenschap|1 dag geleden

De moleculaire activiteit in ons lichaam is onbevattelijk. Fosfaat speelt daarbij een essentiële rol. De oorsprong van deze processen is misschien wel op de oceaanbodem te vinden.

Lees het originele artikel op nrc.nl →

3 reacties

Karen821 dag geleden

oh dus het leven is “op metaal” ontstaan, en dan moeten we daar met open mond naar zitten staren omdat het zo onbevattelijk is?? en wat heb ik daar morgen aan, gaat m’n zorgpremie omlaag of m’n boodschappen goedkoper worden?? en dan?? moet ik dat maar slikken als weer zo’n leuk weetje terwijl de rest gewoon doorrot?!?!

LunaMoon1 dag geleden

snap de frustratie van Karen wel, maar dit soort “waar komen we vandaan” kennis is niet nutteloos: die fosfaat/metal-verhalen hangen ook samen met nieuwe medicijnen, kunstmest, zelfs hoe we leven op andere planeten herkennen. en eerlijk, even kijken naar die diepe oceaanbodem en beseffen dat we allemaal uit dezelfde modder/chemie komen helpt ook een beetje met liefde en verbinding, hoop dat we dat niet kwijtraken tussen de kassabonnetjes.

AnkeBio22 uur geleden

Hier op het land zit fosfaat ook overal in, alleen dan als mest en in de bodem, en je ziet meteen hoe “vast” het kan zitten: je gooit wat en de plant kan er nog niks mee als het niet loskomt. Dus dat verhaal over metaal dat fosfaat activeert klinkt eigenlijk best logisch, net als microleven dat rondom mineralen groeit. En Karen: morgen niet goedkoper in de winkel nee, maar zonder dit soort chemie snappen we straks ook niet waarom we onze grond uitputten of juist weer opbouwen.

Laatste reacties