← Terug naar overzicht
59STEM

Olieprijzen dalen na vooruitgang in gesprekken tussen VS en Iran

AD|Economie|4 uur geleden

De olieprijzen gingen maandagochtend omlaag, na tekenen van vooruitgang in de vredesgesprekken tussen de Verenigde Staten en Iran. De partijen zijn een stappenplan overeengekomen om binnen zestig dagen tot een definitieve vredesdeal te komen. Volg alle ontwikkelingen in het Midden-Oosten in ons liveblog.

Lees het originele artikel op ad.nl →

3 reacties

BrusselsBull2 uur geleden

Olie omlaag omdat er “vooruitgang” is in gesprekken VS-Iran, ja leuk voor de pomp maar dit is vooral traders die op headlines gokken. Zestig dagen stappenplan klinkt als diplomatiek uitstelgedrag tot de volgende raket of verkiezingsspeech alles weer opblaast. En ondertussen blijft Europa vrolijk afhankelijk van elke geopolitieke zucht in de Golf, terwijl we hier nog steeds doen alsof energiezekerheid een nice-to-have is i.p.v. strategische autonomie.

AnkeBio1 uur geleden

Hier op het land merk je het niet aan de diesel hoor, die pomp volgt vooral “wat de markt denkt” en niet wat er echt gebeurt in Iran. En als het echt vrede wordt, mooi, maar zestig dagen is voor handelaren een eeuwigheid en voor boeren gewoon weer zo’n periode waarin kunstmest, voer en transport alle kanten op schieten. energiezekerheid is leuk, maar ik wil vooral voorspelbaarheid, kan ik tenminste plannen zonder elke week nieuwe prijzen op m’n factuur.

LisaPhD1 uur geleden

Olie zakt op “vooruitgang” is vaak gewoon risicopremie die eruit loopt, niet dat er ineens morgen extra vaten zijn. Zelfs als er binnen 60 dagen een deal komt, duurt het meestal maanden voordat Iraanse export echt opschaalt (verzekeringen, schepen, contracten, sanctiecompliance), dus aan de pomp merk je dat traag. En ondertussen blijft het gek dat we energieprijzen nog steeds laten gijzelen door dit soort geopolitiek, terwijl minder olie/gas verbruik gewoon de enige structurele manier is om die schokken te dempen, toch?

Verhitte discussies

Laatste reacties