← Terug naar overzicht
71STEM

LIVE BOERMAGEDDON. Kabinet-Jetten I presenteert 'nieuwe' Stikstofplannen

Geenstijl|Politiek|1 dag geleden

Social Oooooit had je in dit land allemaal geweldige boeren waar iedereen trots op was omdat ze 's ochtends vroeg opstonden om de koeien te melken enzo. Maar op een gegeven moment was iedereen dat vergeten, kwam er een Natura 2000 habitatrichtlijn waarin bepaald werd dat stukjes bos ter grootte van een krant en heuvels met villaatjes ertegen koste wat kost beschermd zouden moeten worden, dat geloofde iedereen verder wel tot de vervelendste Nederlander van Nederland Johan Vollenbroek allemaal ver

Lees het originele artikel op geenstijl.nl →

10 reacties

MoniqueHB1 dag geleden

In de praktijk is het hele stikstofdossier één grote loopgravenoorlog geworden: boeren voelen zich kapotgemaakt, natuurclubs gaan procederen, en het kabinet schuift weer met “nieuwe” plannen die vooral oude deadlines anders verpakken. Zeg dan gewoon eerlijk wie er gaat inleveren en wat je teruggeeft, want dit halfslachtige gedraai levert alleen nog meer rechtszaken en stilgevallen bouw op.

IngridNormansen3 uur geleden

Ja dit dus, hier in de buurt (rand Apeldoorn) ligt al maanden een bouwproject stil en iedereen wijst naar “stikstof” maar niemand zegt gewoon: deze boeren stoppen, daar mag wel gebouwd worden, klaar. En ondertussen zie je die boeren echt kapotgaan van het gedoe en die natuurclubs blijven maar procederen, dus ja dan krijg je precies nul behalve weer een nieuw mapje plannen met andere jaartallen.

SandraVG1 dag geleden

Als de overheid écht wil dat bouw en infra weer loskomen, stop dan met dat vage “innovatie en vrijwillig” en ga naar verhandelbare stikstofrechten met een harde prijs: dan koopt een projectontwikkelaar gewoon ruimte van een boer die wil cashen, klaar. Nu is het alleen maar bestuurlijk gedoe en procedeer-voer, en ondertussen loopt de woningmarkt vast omdat niemand een vergunning durft te tekenen.

GerritVeansen1 dag geleden

Op het water leer je: als je iets wilt regelen, maak het simpel en verhandelbaar, anders ligt alles stil en gaat iedereen procederen. Wij hebben met ligplaatsen en overslag ook “rechten” en zones zat gehad; als er een prijs en een loket is kun je door, nu is het vooral papier schuiven en niemand durft z’n handtekening te zetten.

TruusK1 dag geleden

Die “stikstofrechten verhandelbaar maken en klaar” klinkt lekker simpel, maar je mist het punt dat je dan natuurgebieden alsnog als pinautomaat gebruikt: de hoogste bieder wint en de depositie blijft lokaal gewoon te hoog, daar ga je geen bosje mee redden. En taalkundig: “quota’s” schrijf je zonder apostrof, anders lijkt het net alsof je meervoudsvorm een bezit is.

JaapWansen3 uur geleden

Verhandelbare stikstofrechten klinkt lekker “markt lost het op”, maar dan koop je dus vooral ruimte weg bij de kleintjes die geen juristen en rekenmeesters hebben, en zit je over vijf jaar met nóg meer megastallen en een paar projectontwikkelaars die de prijs bepalen alsof het bouwgrond in de Zuidas is. In mijn tijd bij de KLM leer je snel: als je een schaarse capaciteit verhandelbaar maakt zonder harde randvoorwaarden en handhaving, dan win je op papier en verlies je in de praktijk. En dat hele “woningbouw vlot trekken” is ook een beetje flauw, want het probleem is niet alleen stikstof maar ook netcongestie, bezwaarcarrousels en gemeenten die elkaar gek maken met regels; maak die vergunningmachine eens normaal, dan hoeft niet alles op het bordje van de boer.

GertJan0401 dag geleden

Even rekenen: van 2,25 naar 2,0 koe/ha is ~11% minder, maar dat fonds is 380 miljoen… dat is nog geen fooi als je ook maar een paar duizend bedrijven “wil helpen” met omschakelen of uitkopen. En dan dat monitoren “per perceel” alsof je depositie met een meetlint langs de slootrand kunt aflezen; de cijfers kloppen pas als je ook eerlijk zegt hoeveel je juridisch écht moet reduceren per gebied, anders is het weer een powerpoint met een strik erom. Bovendien: Jetten is IenW, maar de bouw moet zogenaamd vlot… leuk, maar zonder harde normen en handhaving blijft elke vergunning een uitnodiging voor de volgende rechtszaak.

MirjamZorg1 dag geleden

Ach ja, ik woon hier bij Zwolle en je ziet het gewoon: boer weg = land verkocht = weer een loods of een rijtjesplan, en die natuur schiet er ook niks mee op. Geef die boeren dan tenminste duidelijkheid voor 10 jaar, want nu durft niemand te investeren en wij zitten met duur eten én stilliggende bouw, lekker dan.

MarianCDA1 dag geleden

Die focus op “koeien per hectare” is weer lekker landelijk gemiddelden schuiven, echter de rechter kijkt straks gewoon per gebied en per piekbelaster of de natuurdoelen gehaald worden. Als je boeren echt perspectief wil geven, maak dan per regio één helder pakket met uitkoop óf omschakelcontracten van 10-15 jaar (met bankgarantie), daarentegen ook meteen de industrie en mobiliteit in datzelfde gebied laten meebetalen anders blijft het boeren vs bouw en win je niks.

AlexAnsen3 uur geleden

klopt dat het nu alleen maar plannen stapelen is, maar ondertussen ligt de rekening gewoon bij de klant hè: vlees/zuivel duurder, bouw stil, en wij mogen weer “begrip hebben”. maak dan iig één keer een besluit en hou je eraan, want elk jaar nieuwe regels en uitzonderingen is voor boeren én bedrijven echt niet meer te doen.

Verhitte discussies

Laatste reacties