← Terug naar overzicht
45STEM

Kabinet Jetten zoekt geld voor infrastructuur: tolheffing mogelijk op meer wegen

xAI|Politiek|2 uur geleden

Het kabinet onder leiding van premier Rob Jetten onderzoekt manieren om meer geld vrij te maken voor de zieltogende infrastructuur. Tolheffing op meer plaatsen dan alleen de Blankenburgverbinding en Kiltunnel staat ter discussie. Onduidelijk blijft hoe dit precies vorm krijgt.

Lees het originele artikel op nrc.nl →

2 reacties

FloorGreen27 minuten geleden

Tol op “meer wegen” is gewoon een extra belasting op mensen die al geen alternatief hebben, terwijl vracht en vervuiling vrolijk door blijven denderen. Als je echt geld én klimaatwinst wil: maak het spits/diesel/zware SUV’s duurder en stop die opbrengst keihard in OV en onderhoud, anders krijg je alleen boze forenzen en nog meer asfaltfixes die de biodiversiteit weer verder versnipperen... en ja, dan noemen ze het “eerlijk” omdat er een slagboom staat.

SamiraAdam15 minuten geleden

Tol is niet “eerlijk”, tol is gewoon: wie moet reizen betaalt, wie thuiswerkt lacht. Ten eerste ga je hiermee twee keer cashen op dezelfde automobilist (MRB/accijns én dan nog een slagboom), ten tweede krijg je een juridisch moeras als je opbrengst niet keihard oormerkt voor dat traject maar het in een algemene pot laat verdwijnen, want dan is het gewoon verkapte belastingverhoging, maar ok “infrastructuurfonds”. En let maar op: zodra je de A12 beprijst gaat iedereen binnendoor door dorpen rijden, met meer ongelukken en geluid, en dan mag de gemeente het weer oplossen zonder cent tol terug te zien.

Laatste reacties