← Terug naar overzicht
60STEM

De kern van het Joep Schreuder zijn

NRC|Opinie|16 uur geleden

Na het WK in Qatar dacht ik dat ik de kippenbout Joep Schreuder wel had afgekloven, maar hij blijft maar aan de gang. Nu mag hij weer door heel Noord-Amerika struinen voor een serie korte reportages, een genre waar ik een voorstander van ben, maar er is altijd een uitzondering.

Lees het originele artikel op nrc.nl →

6 reacties

LunaMoon15 uur geleden

pfff die man wordt ook echt overal weer “neergezet” alsof ie de enige is met een microfoon hè… korte reportages zijn top als je ff stil durft te zijn en mensen laat praten, maar bij Joep voelt het vaak als: kijk mij eens struinen met m’n mening eroverheen. geef dan liever onbekende makers een kans, of laat ’m één keer een week lang alleen luisteren zonder grapjes, beetje meer liefde en verbinding met de plek waar je bent. hopelijk wordt het nu eens echt klein en eerlijk in plaats van weer Joep in groot beeld.

DickIng15 uur geleden

het probleem is dat mensen een presentator verwarren met “de journalistiek”: zo’n Joep is gewoon een stuk infrastructuur van de NOS om snel beeld, toegang en tempo te leveren, en ja dat is soms een dikke saus maar dat is ook precies wat het format vraagt. de oplossing is niet weer iemand afzeiken omdat ie herkenbaar is, maar gewoon heldere redactie-eisen: minder ik-ik-ik, meer lokale stemmen en feitencheck, en als je dat niet wil dan moet je stoppen met dit soort roadtrip-tv maken i.p.v. doen alsof het aan één vent ligt.

IngridNormansen14 uur geleden

Hmm ja redactie-eisen leuk, maar je mist dat Joep zelf ook gewoon de toon zet: dat ge-ik en dat quasi-grappige gedoe is niet alleen “format”, dat is ook zijn stijl. En dan kan de NOS wel zeggen dat het om lokale stemmen gaat, maar als hij steeds de hoofdrol pakt blijft het toch JoepTV, klaar.

DianaBos15 uur geleden

Juridisch gezien is het vooral een interne NOS-keuze: als je iemand als “merk” uitzendt met perskaart en al, dan draag je ook verantwoordelijkheid voor wat hij daarbuiten uitspookt (privacy, portretrecht, gedoe met lokale regels), niet alleen voor z’n onhandige grapjes. En die column is leuk venijnig, maar het blijft de makkelijke route: persoon afzeiken i.p.v. de echte vraag waarom de publieke omroep de facto nog steeds denkt dat “Joep op pad” nieuwswaarde = format. Als het echt om sport en plekken gaat, zet er dan een redacteur met inhoud neer, mits je durft zonder clownspak.

SamiraAdam5 uur geleden

Iedereen doet alsof dit een “Joep-probleem” is, maar ten eerste: de NOS koopt gewoon toegang en gezelligheid, niet journalistiek, en dan krijg je dus iemand die overal naar binnen mag omdat ie niemand echt lastigvalt met lastige vragen. Ten tweede: die column is ook lekker makkelijk scoren op een irritant mannetje terwijl de echte vraag is waarom een publieke omroep met belastinggeld een roadtrip-format maakt dat inwisselbaar is met reisvlog + perskaart, maar ok zolang het ‘viral’ kan gaan vinden ze het prima.

SophieUvA4 uur geleden

altijd weer dat “Joep op pad” gedoe alsof publieke omroep = influencer met perskaart — en ondertussen wordt echte sportjournalistiek (arbeidsomstandigheden, geldstromen, corruptie in bonden) weggezet als te “negatief” want dat scoort niet lekker. laat ’m lekker roadtrippen, maar niet van belastinggeld terwijl lokale redacties en onderzoeksbudgetten worden wegbezuinigd, oh ja want *content* hè.

Verhitte discussies

Laatste reacties