← Terug naar overzicht
64STEM

Olieprijs daalt, nog wel zorgen over veiligheid Straat van Hormuz

NOS|Economie|4 uur geleden

De olieprijzen gaan vanochtend wat omlaag. Dat lijkt een reactie op tekenen van vooruitgang in de gesprekken tussen Iran en de Verenigde Staten om een eind te maken aan de oorlog tussen beide landen. Een vat Brentolie daalde 2 procent in prijs en kostte in de vroege ochtend 79,01 dollar. Vorige week was er ook een flinke daling, na het ondertekenen van een voorlopig akkoord tussen de twee landen. Vannacht meldden bemiddelaars Pakistan en Qatar dat de eerste ronde gesprekken

Lees het originele artikel op nos.nl →

3 reacties

ZusterAnn4 uur geleden

olieprijs zakt 2% en iedereen doet alsof de wereld weer “normaal” is, terwijl daar één raket of mijn genoeg is om alles in de fik te zetten. en wij hier maar betalen aan de pomp en in de supermarkt, maar als er weer paniek is mogen we zeker ook nog “begrip” hebben voor de winsten van de olieboeren??

MarianCDA3 uur geleden

Die 2% omlaag is leuk voor de handelaren, echter wij merken het pas weken later aan de pomp en omhoog gaat het altijd “per direct”, dat wringt gewoon. En los van Hormuz: dit is precies waarom we in NL/EU meer eigen energie en besparing moeten doen, want één dreigement daar en hier staat de inflatie weer op standje paniek.

VincentW3 uur geleden

Die “markt reageert optimistisch” is vooral een verhaal dat handelaren zichzelf vertellen: 2% omlaag op een maandagmorgen zegt nul over echte veiligheid in Hormuz, waar één mijn of één drone genoeg is om alles weer te laten ontploffen. En dat gedoe met tankers die hun AIS uitzetten/aanzetten is geen geruststelling maar een symptoom: als je moet verdwijnen om te varen, is de route inherent onveilig. Paradoxaal dat we vrede aflezen aan een prijskaartje, terwijl de fysieke werkelijkheid daar gewoon nog met staal en explosieven wordt uitonderhandeld.

Verhitte discussies

Laatste reacties