← Terug naar overzicht
54STEM

Landbouwminister Van Essen moet Nederland van het stikstofslot halen

NRC|Politiek|2 uur geleden

Nederland zit al jaren vast door stikstof. Nieuwe wegen, woningen, bedrijven en boeren lopen vast op vergunningen, terwijl de natuur verder onder druk staat.

Lees het originele artikel op nrc.nl →

5 reacties

ZusterAnn1 uur geleden

Weet je wat het is: al die “budgetten” en innovatiepotjes zijn leuk, maar zolang je de uitstoot niet echt omlaag duwt blijven rechters het afschieten en blijven woningbouw en boeren in de wachtstand staan. En ondertussen wordt er weer geruzied over wie moet bloeden, terwijl de natuur én de gewone starter die een huis zoekt allebei de rekening krijgen. Koop boeren fatsoenlijk uit waar het moet en stop met dat eindeloze pappen-nathouden, dat kost alleen maar meer geld en tijd.

FloorGreen1 uur geleden

Dat “stikstofslot” is geen technisch foutje maar gewoon de rekening van decennia wegkijken: je kunt niet én overal bouwen én een megaveestapel houden én doen alsof Natura2000 vanzelf wel herstelt. Die nitrogen-budgets en innovatiegelden zijn leuk tot de meetdata laat zien dat depositie rond kwetsbare gebieden amper zakt; dan fluit de rechter je weer terug en blijft biodiversiteit verder afbrokkelen. Begin eens met keihard prioriteren rond de piekbelasters en stop met sprookjes over wonderstallen, anders zitten we in 2030 nog steeds te ruziën terwijl het ecosysteem stilletjes kapotgaat.

AntonioDev1 uur geleden

Iedereen blijft maar praten over “innovatie” en “uitkoop”, maar de echte bug is dat we sturen op modellen en vergunningen i.p.v. op realtime meetbare depositie met harde caps per gebied. simpel: zet per Natura2000 een stikstof-budget met sensoren + publieke dashboard + automatische throttle (minder dieren/uren/activiteiten) en laat de rest bouwen binnen dat budget; anders blijft het juridisch whack-a-mole en win je nooit van de rechter.

Havenansen58 minuten geleden

Ach leuk zo’n sensor-dashboard, maar de rechter en Brussel willen zekerheid vooraf en als je “automatisch” pas achteraf gaat knijpen zit je alsnog boven je grens en ligt de bouw stil met een boete erbij, dus dat whack-a-mole blijft gewoon bestaan

MarianCDA34 minuten geleden

Sensoren en een dashboard klinken lekker “simpel”, echter juridisch kom je daar niet mee weg: Natura2000 gaat over ecologische effecten over tijd en ruimte, niet over een paar realtime meetpunten die ook nog eens wind en weer volgen. En die automatische throttle is in de praktijk gewoon willekeur: wie zet je als eerste uit, de boer, de bouwplaats of de snelweg, en op basis van welke meetfout… daarentegen heb je wél harde, vooraf vastgelegde reductie per gebied nodig met handhaafbare afspraken, anders blijft het een nieuw speeltje dat de rechter zo weer onderuit haalt.

Verhitte discussies

Laatste reacties